I samtal med Anna Jois: Empowerment i kampen mot Jantelagen

Musik, motivation och marknadsföring är tre ord som kan användas för att beskriva glädjespridaren Anna Jois. Med ett budskap om att ha roligt och våga tro på sin förmåga inspirerar hon människor året om genom bland annat interaktiva föreläsningar. Anna är från början artist och berättar med glimten i ögat att hon började sjunga innan hon började prata.

Anna startade sitt första bolag 2011, som då var ett renodlat musikbolag som hon släppte sin energiska power pop-musik igenom. Utöver en bakgrund som musiker har Anna ett brinnande intresse för marknadsföring, och är dessutom utbildad inom psykologi och pedagogik. År 2012 utvecklade hon därför bolaget, och började erbjuda föreläsningar om marknadsföring och motivation. Sedan dess har hon bland annat gjort ett inspirerande TEDx Talk och arbetar aktivt med att sprida empowerment.

Popsorl har träffat Anna Jois över Skype i sann social distanserings-anda, och fått en insikt i livet som artist och föreläsare.

Du föreläser inom olika områden har jag förstått. Kan du berätta lite mer om ditt koncept som föreläsare?

De jag coachar är egentligen egenföretagare. Det kan vara inom musik eller vad som helst. Mest om du har en tjänst eller liknande. Jag har alltid varit intresserad av marknadsföring eftersom jag alltid har varit intresserad av psykologi och hur hjärnan fungerar. Det sitter ihop lite grann liksom. Det är att jag är mentor till entreprenörer inom marknadsföring. Men sen annars föreläser jag också om motivation, empowerment, glädje och sådana ämnen man får kraft av. Musik, motivation och marknadsföring är mina grejer. Som musiker och artist har jag alltid velat nå ut, synas. Man vill ju få ut sitt budskap, sin musik och det är därför marknadsföring har intresserat mig så mycket. Hur kan jag bli synlig, hur kan folk förstå mig som jag är när jag vågar visa mina egna färger och min musik? Hur kan jag nå ut med mitt budskap? Jag älskar att få folk att våga synas, det handlar ju om att våga sticka ut. Hela min uppväxt har gått ut på att passa in, det är säkert så för de flesta. Och hela mitt vuxna liv går ut på att sticka ut.

Ja, det känner säkert många igen sig i.

Exakt, och det är det jag har gjort med musiken. Jag har ju hittat min briljans i det jag gör, och satt det i ett system. För förut har jag varit sådär, jag är artist och jag är föreläsare. Men nu är allt i ett, allt hänger ihop. För det är hjärnan vi sysslar med, det är vårt mindset som behöver utvecklas.

Det tycker jag är spännande med ditt koncept, att det är allt i ett.

Ja. Jag kunde inte dela på mig, jag kände mig så splittrad. Så jag tänkte, jag måste hitta ett sätt där jag kan känna mig hel. Eftersom när jag delar något, så får de hela mig. Det är klart att vissa människor kanske bara har en sak som är deras passion, det kanske bara är musik och det är skitbra. Det är bara att köra. Men de flesta människor har saker som de bör kombinera för att få ut det bästa.

Precis! Jag är intresserad av att veta hur du kom på idén att införa inslag av rörelse och interaktivitet i dina motivations-föreläsningar?

Jag älskar ju att goof around om man säger så. Att vara lite annorlunda, lite crazy, bara go bananas och framförallt att ha roligt. Och jag har insett att jag är en inspiration för andra människor, att våga ha roligt och våga vara sig själv. I dagens samhälle ska vi vara så duktiga, vi ska hävda oss och vi ska vara professionella för att lyckas. Men jag är väldigt säker på att det går mycket bättre om du är dig själv, alltså om du tar fram alla dina fantastiska egenskaper som du har istället för att tänka som alla andra. Så jag ville utmana mig själv och de jag coachade och de som lyssnar på mig på mina föreläsningar att våga ta det här steget mot Jantelagen helt enkelt.

Varför tycker du att det är viktigt att få med de här delarna i dina föreläsningar?

För det första så lär man sig mycket bättre när man rör på sig, och man sätter igång massor av hjärnceller som får jobba lite hårdare. Då tar man in mycket mer information. Men sen för det andra, när man har roligt så händer det något i kroppen. Man blir piggare, det frigör endorfiner, man lär sig mycket mycket mer när man har roligt och interagerar med andra människor. Plus att det stärker gruppen om det är en arbetsgrupp till exempel. Det är bara win-win. Jag sysslar ju med infotainment. Jag vill ha kunskap och underhållning tillsammans. För att folk ska tycka att det ger någonting, att jag delar med mig av kunskap som de kan använda sig av och sen att de får ha roligt på vägen. Det kan ju inte bli bättre.

Det låter helt fantastiskt! Vad är det för typ av inslag det kan handla om?

Ofta brukar jag avsluta med en rejäl boost dans. Jag brukar sätta på en riktigt bra låt och sen gör jag lite rörelser som de får härma och så vidare. Men jag kan ta ett exempel på det roligaste inslaget som jag brukar uppskatta. Jag skulle föreläsa i 15 minuter för 100 ledare inom marinbranschen. Så högt uppsatta chefer och jag var ju skitnervös förstås. Men jag kände bara att jag gör min grej och jag fick de här cheferna att sjunga trestämmigt på tre minuter. Budskapet jag hade med var tre ord och jag delade upp dem i tre grupper där de fick sjunga vars ett. Det var så mäktigt! Och då får de verkligen in budskapet också.

Så spännande. Det låter verkligen som ett vinnande koncept!

Ja, men det är det för att jag har så himla roligt när jag gör det.

Vad inspireras du av när det kommer till ditt eget musikskapande?

Jag skriver om motivation, jag skriver om det jag föreläser om. Så det är väldigt peppande texter med djupa budskap. Texterna för mig är väldigt viktiga. Genren är popmusik med inspiration från symfoniorkester, så det är mycket stråkar, mycket dynamik, mycket power. Så jag brukar kalla det för power pop. Det jag vill är ju verkligen att det ska kännas. För mig är det att man ska växa med låten. Från början gjorde jag mina pepplåtar för att ha bra musik till när jag föreläser.

Det är härligt att ditt budskap handlar så mycket om motivation, att ha roligt och att vara sig själv.

Verkligen, att jobba bort sin rädsla. För det är rädslan som stoppar oss som mest. Rädsla att inte våga sticka ut, rädsla att inte våga ta de här stegen. För man lyssnar så mycket på vad andra säger och vad andra tycker. Jag pratar väldigt mycket om Jantelagen och hur den kan stoppa oss och hur man kan bli starkare av den också.

Vad motiveras du själv av?

Att ha roligt. Jag vaknar varje morgon och säger till mig själv att idag ska jag ha roligt. Och jag ska skratta. Och speciellt nu i Corona-tider behöver vi tänka så tror jag. Men sen är det också musik. Det är ju medicin.

Nu när du nämner Corona, hur arbetar du i de här tiderna för att hålla uppe allt?

Jag tänker om, jag tänker kreativitet. Först deppade jag ihop lite, och det måste man få göra. Men jag är ganska säker på att så fort man har deppat färdigt så behöver man bestämma sig, nu har jag deppat färdigt och nu ska jag vara kreativ. Det finns alltid vägar, och jag siktar på de vägar som just nu känns bra och är roliga. Jag försöker peppa människor från enkelheten av mitt hem istället. Man får tänka mer online nu. Jag körde min releasefest online också, för jag släppte min nya singel i mars och då samlade jag ihop de närmsta och så körde vi releasefest. Och det var skitkul! Det var jättebra respons och folk älskade det. Vi körde partyhattar, glitter och jag sjöng live.

Folk verkar ändå gilla att kunna sitta hemma i soffan med ett glas vin och titta på konserter, så det kanske är något som kommer att hänga kvar även efter.

Precis! De stora artisterna sitter ju också hemma i sina vardagsrum. Nu är det kanske lite finare vardagsrum än vi vanliga artister har, men det spelar ingen roll. De sitter ju ändå i sin pyjamas och rockar loss. Så jag gillar det här, det känns som att det blir lite lika för allihopa.

Jag håller helt med. Superroligt att få prata med dig Anna!

Anna Jois har satt ihop en Spotify-lista med powerpop-låtar för att höja motivationen. Den hittar du här nedan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *